Dropshipping – sprzedawaj bez magazynu

dropshipping
Obecnie chyba już nikt nie wyobraża sobie świata bez sprzedaży online.  Korzystanie jednak z wynajmowanych magazynów jest kosztowne a proces zakupu lub importu towarów czasochłonny. W branży, gdzie cena i szybkość dostawy są kluczowe, coraz popularniejsza staje się sprzedaż w modelu dropshipping.
Co to jest dropshipping?

Ta forma sprzedaży polega na przeniesieniu procesu wysyłki towaru na dostawcę. Dzięki temu towar nie musi być transportowany do sprzedawcy i u niego magazynowany. Po dokonaniu zakupu jest od razu wysyłany do finalnego nabywcy prosto od dostawcy (czy też producenta). Dzięki takiemu zabiegowi sprzedawca likwiduje koszty związane z zakupem i magazynowaniem towaru. Dropshipping jest coraz częściej stosowanym rozwiązaniem, szczególnie w przypadku współpracy z dostawcami spoza kraju np. z Chin.

Formy dropshippingu

Forma dropshippingu zależy od umowy z dostawcą. Dropshipping w podstawowej formie przyjmuje postać pośrednictwa handlowego. Oznacza to, że sprzedawca wystawiając towar w swoim sklepie internetowym rozlicza się z dostawcą za każdy sprzedany towar według ustalonej prowizji. Jego rola sprowadza się do odbioru pieniędzy za towar a następnie przekazania kwoty pomniejszonej o ustaloną  prowizję na konto sprzedawcy.

Drugim modelem, coraz częściej spotykanym w biznesie online jest dropshipping w modelu sprzedażowym. W przeciwieństwie do modelu pośrednictwa, sprzedawca dokonuje zakupu i sprzedaży we własnym imieniu i na własny rachunek. On sam decyduje o cenie sprzedaży. Nie jest ona zależna od ustaleń z dostawcą. W tym modelu sprzedawca kupuje towar oraz otrzymuje fakturę zakupu, pomimo tego, że nie dochodzi do fizycznej dostawy.

Opodatkowanie dropshipingu w modelu pośrednictwa

W zależności od formy sprzedaży w tym modelu, obowiązek podatkowy powstaje w różnych momentach. Dlatego niezwykle ważne jest ustalenie z jakim modelem dropshippingu mamy do czynienia.

W przypadku pośrednictwa handlowego przychodem jest prowizja handlowa. Wpływy na rachunek bankowy od kupującego nie stanowi dla sprzedawcy przychodu. W łańcuchu sprzedaży jego rola ogranicza się do zebrania wpłat i przekazania do dostawcy, który tutaj pełni też rolę sprzedawcy. Przychód powinien być udokumentowany odpowiednio wystawioną fakturą na łączną kwotę prowizji wypracowanej w danym okresie rozliczeniowym ustalonym z dostawcą.

Opodatkowanie dropshipingu w modelu sprzedaży

Model sprzedaży funkcjonuje w oparciu o przepisy ogólne w tym zakresie. Przychód podatkowy powstaje zgodnie z ustawą o podatku dochodowym w chwili wydania towaru, nie później jednak niż wystawienie faktury lub uregulowanie należności. W tym modelu zazwyczaj najszybciej dochodzi do uregulowania należności. Zapłata zazwyczaj odbywa się od razu po zakupie towaru. Proces wystawienia ewentualnych dokumentów sprzedaży oraz dostawa mają miejsce później. To właśnie uregulowanie należności, czyli wpływ środków na konto operatora płatności lub na rachunek bankowy sprzedawcy należy traktować jako datę przychodu.

Czy warto skorzystać z dropshipping?

Oczywistą korzyścią dla sprzedawcy to dostęp do nieograniczonej liczby i rodzaju towarów. W przypadku sprzedaży w oparciu o swój własny magazyn koszty związane z zakupem i magazynowaniem byłyby ogromne. Dzięki niskiej cenie zakupu, sprzedawca zwiększa swoją konkurencyjność (i zysk). A jak to wygląda ze strony kupującego? W większości przypadków w biznesie online to cena jest podstawowym kryterium wyboru. W sieci jesteśmy w stanie szybko skorzystać w porównywarek cen i wybrać najtańszą opcję. Niestety w przypadku zakupów w modelu dropshipping kupujący musi się liczyć z dłuższym czasem oczekiwania na towar. Szczególnie, jeśli dostawcą jest firma np. z Chin. Korzyści dobrze zorganizowanego dropshippingu mogą być spore dla obu stron procesu kupna-sprzedaży. Warto zapoznać się z tym modelem, bo niebawem może być to główny model stosowany w sprzedaży online.

Forma prawna dla dropshippingu

Prowadząc sprzedaż online w tym modelu sprzedawca zazwyczaj rozważa wejście na rynki światowe i nie ogranicza się tylko do sprzedaży krajowej. Doświadczenie pokazuje, że sprzedawcy mogą osiągać bardzo duże obroty i zyski, a skala ich działalności dynamicznie rośnie. W takiej sytuacji wskazane jest zabezpieczenie majątku prywatnego i wybranie formy prawnej dającej większe bezpieczeństwo. Warto rozważyć spółkę z o.o. lub komandytową. Te formy prawne dają bezpieczeństwo, ale także mogą przyczynić się do obniżenia zobowiązań podatkowych, niż w przypadku np. jednoosobowej działalności. Warto sprawdzić korzyści jakie daje prowadzenie firmy w tych formach.

Spółka z o.o. jako optymalizacja podatkowa

Spółka komandytowa jako optymalizacja podatkowa

Prowadzisz sprzedaż w modelu dropshipping? Chcesz rozpocząć sprzedaż online? Skontaktuj się z nami:

Anna Piątek - właścicielka Kancelarii Podatkowej AMP Consulting, jej Główna Księgowa, członek Stowarzyszenia Księgowych, partner merytoryczny Urzędu Skarbowego Kraków-Prądnik. Posiada Certyfikat Księgowy nr 21025/2008. Specjalizuje się w prowadzeniu księgowości spółek z ograniczoną odpowiedzialnością i komandytowych. Z zamiłowania psycholog biznesu. Uważa, że własna firma to najlepsza gra strategiczna, jaką do tej pory wynaleziono. W ramach doradztwa biznesowego podpowiada jak grać w tę grę mądrze.